Connect with us

Psihologie

Dezvoltarea emotionala a copilului: Ghidul parintilor

Published

on

Dezvoltarea emotionala a copilului: Ghidul parintilor



 

Dezvoltarea emotionala – Nevoi, reactii, comportamente: copilul intre 0-1 ani

Copilul mic sau sugarul invata pana la 1 an una din cele mai importante lectii de viata, si anume: INCREDEREA. Prin interactiunea cu parintii lui si cu adultii din jurul lui, el are nevoie sa invete ca lumea din jurul lui este un loc sigur in care poate creste si se poate dezvolta in siguranta. De aceea, este important ca prin tot ceea ce faci si spui, sa fii o prezenta de incredere pentru micutul tau. Iata cateva moduri prin care ii “castigi” INCREDEREA:




 
– esti mereu acolo langa el (sau apari imediat) cand micutul tau plange, il iei in brate si il mangai;

– ii dai de mancare in cel mai scurt timp dupa ce acesta si-a “exprimat” nevoia: prin plans sau smiorcait;

-ii vorbesti si ii explici ce urmeaza sa faceti si faceti intocmai, chiar daca el nu intelege exact ce ii spui;

 


Copilul tau invata astfel ca poate avea un sprijin in tine, ca lumea este sigura, ca va putea si ca ARE VOIE sa isi exprime si implineasca linistit nevoile, de la cele primare, elementare, pana la cele mai complexe.


Exprimarea emotiilor




Bucuria, surprinderea, supararea, teama, neplacerea, interesul pentru ceva anume sunt de fapt forme de manifestare emotiva ale bebelusului. Teama este una din primele emotii cunoscute la copil. Chiar dupa nastere, un zgomot foarte puternic sau persoane noi care se apropie de el il pot speria, determinandu-l sa planga.  
 




In aceasta perioada, de la nastere pana la 1 an, senzatia de teama si de anxietate este cea mai mare. De aceea, mamele trebuie sa stea cu copilul lor zi de zi cel putin in primul an de viata.


 


                           senzatie                   sentiment              reactie


 



FOAME, NEVOI NEIMPLINITE          >      DURERE      >     PLANS



      VEDEREA UNUI LUCRU PLACUT       >     PLACERE      >  ZAMBET/ RAS



 

Dezvoltarea emotionala – Emotii, sentimente, comportamente: copilul intre 1- 3 ani

 

Copilul testeaza reactiile parintilor pentru ca asa invata cel mai bine cum sa relationeze si sa rezolve situatiile conflictuale

In jurul varstei de 1 an si continuand pana la 2 ani, copilul este tot mai curios cu privire la reactiile parintilor, dar si in privinta rezultatelor actiunilor asupra obiecte. Copilul invata mecanismele reactie – efect, plangand atunci cand parintii pleaca din camera, sau apucand si izbind diverse obiecte. Comportamentul sfidator fata de parinti il ajuta pe copil sa invete cum sa rezolve situatiile conflictuale.


 


Prefera atentia parintilor si a persoanelor adulte indragite, decat copiii de aceeasi varsta.


Pana la varsta de 2 ani, in momentul in care este suparat sau ii este frica, copilul o prefera pe mama si persoanele adulte care il ingrijesc de obicei.


Anxietatea de separare devine tot mai pronuntata, apoi scade in intensitate.



Sentimentul de frica si neliniste declansat de separarea de parinti apare pe la 6 – 8 luni, iar pe la 10 – 18 luni acesta se intensifica. Copilul reactioneaza amplu la separarea de persoana fata de care manifesta un atasament. In aceasta perioada atasamentul se exprima mai ales fata de mama, iar la 21-24 de luni poate imbraca forme dramatice când copilul, obisnuit cu prezenta acesteia, ii descopera absenta. Acest lucru devine o problema mai ales daca persoana ce o inlocuieste pe mama nu are un comportament adecvat problemelor copilului la aceasta varsta. Legat de acest aspect, abandonul genereaza reactii care pot influenta negativ dezvoltarea ulterioara a copilului.


 


Copilul incepe sa fie constient de propria identitate


Aceasta capacitate se manifesta dupa varsta de 15 luni si aduce cu sine posibilitatea aparitiei sentimentelor ca rusinea, invidia sau empatia.


Rusinea. Odata cu descoperirea propriei identitati, copilul isi da seama ca celelalte persoane au dorinte si pareri diferite, si incepe sa-i fie rusine atunci cand se gandeste cum l-ar putea privi si ce ar gandi despre el alta persoana.

Empatia. Spre varsta de 2 ani, copilul da tot mai mult dovada de faptul ca intelege atunci cand persoana de langa el sufera sau este ranita, in acelasi timp incearcand sa o ajute. Tot in aceasta perioada, copilul incepe sa arate sentimente de afectiune fata de membrii familiei.

Invidia. Acest sentiment apare odata cu constientizarea dorintelor celorlalte persoane sau copii, diferite fata de ale sale.


Pana la 2 ani, CRIZELE DE FURIE sunt ceva obisnuit




 
 Desi izbucnirile de furie sunt ceva obisnuit, pana la varsta de 2 ani, copilul va “perfectiona” aceste accese si va deveni tot mai irascibil. Copiii mici sunt posesivi, nu le place sa imparta lucrurile si isi doresc sa faca totul ei singuri. La aceasta varsta emotiile sunt foarte intense, dar de scurta durata.


Atentie! Pentru a evita conflictele incercati sa-i distrageti copilului atentia, deoarece el inca nu este pregatit sa rezolve conflictele pe cale verbala.


Copilul invata sa interactioneze prin joacaPana la varsta de 2 ani copiii se joaca alaturi, nu unul cu celalalt. Acum este momentul ca parintii sa-i creeze copilului un grup de prieteni si sa-i organizeze perioadele de joaca (1 – 2 ore) . Este normal ca cei mici sa se impinga sau sa se certe de la jucarii – astfel invata sa interactioneze.


Copiii mici invata si se dezvolta armonios atunci cand parintii ii lasa sa exploreze in voie si le ofera oportunitatea de a se juca. Insa daca il vedeti pe copil ca incearca sa faca ceva si nu reuseste, este bine sa il ghidati usor, inainte ca acesta sa devina prea frustrat.

Este indicat sa laudati copilul nu doar dupa ce a reusit sa duca la final o actiune, ci si in timp ce incearca.


 


 


 

3. Ce se intampla cu copilul meu intre 2 si 3 ani?

Creste independenta de parinti. Dupa varsta de 2 ani, copilul oscileaza intre dorinta incrancenata de a fi independent si nevoia de a se refugia in bratele mamei. In aceasta perioada copilul are sentimente contradictorii cu privire la despartirea de parinti.




 
IMITA comportamentul celorlalte persoane, in special al parintilor si copiilor mai mari. Imitatia reprezinta o metoda foarte eficienta pentru copii de a invata de la alte persoane. Datorita faptului ca le place foarte mult sa imite, copiii sunt foarte bune ajutoare pentru mama. Pe langa parinti si membrii familiei, copiii pot imita si persoanele de la televizor sau strainii.  


Copilul este capabil sa isi astepte randul intr-un joc. La varsta asta, copiii sunt tot mai putin egoisti, mai independenti si siguri pe sine. Cu ghidare si exemplu din partea parintilor, copilul intelege si apreciaza tot mai bine sentimentele si actiunile celorlalti. Acum copilul ar trebui sa fie capabil sa rezolve singuri conflictele, asteptandu-si randul sau multumindu-se cu alta jucarie. Este normal ca in jurul varstei de 3 ani comportamentul agresiv sa se atenueze. In jurul acestei varste, copilul chiar are izbucniri de afectiune pentru copiii parteneri de joaca.


Copilul mic devine capabil sa isi compare propriul comportament cu cel standard. Odata ce copilul stie ce asteptari au ceilalti de la el, invata si care sunt regulile si standardele familiei sau culturii sale. Aceste standarde sunt adesea impuse de catre parinti si educatori, insa copiii au si propriile standarde dupa care sa-si ghideze comportamentul. Odata ce copilul este capabil sa-si compare comportamentul cu standardele, apar sentimentele de rusine, vinovatie si mandrie.


Sentimentul de vinovatie si mandrie la copilul mic. Pe masura ce devine constient de asteptarile parintilor si a celorlalte persoane, copilul se simte vinovat sau rusinat daca nu reuseste sa se comporte pe masura asteptarilor. In aceste momente copilul isi atribuie esecul. Tot astfel, daca reuseste sa indeplineasca obiectivele, copilul este mandru. Mandria este diferita de starea de fericire, care apare cand se intampla ceva pozitiv. Atunci cand este mandru, copilul isi atribuie succesul.


 


Copilul mic obiecteaza la schimbarile majore in rutina lor.


Pana la varsta de 3 ani, copilul isi regleaza anxietatea de despartire, devenind ceva mai independent.




Copilul devine constient de diferentierea sexuala dintre persoane. Copilul mic intre 2 si 3 ani se joaca si coopereaza cu ceilalti copii, se imbraca singur daca este ajutat, are prieteni imaginari si poate folosi furculita si lingura. In jurul varstei de 2 ani, copilul devine constient de necesitatile fizice si incepe sa ceara sa fie dus la olita.


Vrea sa isi impuna vointa. In dorinta de a-si impune vointa, cuvantul preferat al copilului este “Nu”. Foloseste negatia deoarece este o declaratie mai ferma decat aprobarea. De fiecare data cand veti dori sa il ajutati, copilul va spune “Nu”, chiar daca vrea sa spuna “Da”.


Atentie! Dezechilibrele psihice, pana la afectiunile de ordin psihic, cum ar fi sindroamele de la cele mai simple, obsesivo-compulsiv, pana la cele mai complexe care apar in copilarie, cum ar fi Down, Tourette etc. toate sunt legate de dezvoltarea emotionala mai mult sau mai putin corecta a copilului si ramanerea (lipsa dezvoltarii normale) intr-una din fazele acestei perioade. Chiar si instabilitatea si imaturitatea emotionala a unor adulti este legata de evenimente, emotii traite si decizii luate de copilul mic in aceasta perioada a vietii. De aceea, este necesar sa acordam atentia si importanta care se cuvine acestei perioade.


 


4. Dezvoltarea emotionala a copilului intre 3-6 ani


 



Integrarea in societate


Copilul se integreaza tot mai activ in mediul social si cultural din care face parte asimiland modele de viata si experiente. Solicitarile complexe si diversificate ale mediului social determina dezvoltarea bazelor personalitatii, dezvoltarea capacitatii de cunoastere si a comunicarii.


Integrarea copilului în colectivitate devine o conditie esentiala a stimularii si folosirii optime a potentialului sau. Gradinita devine astfel unul din factorii cheie ai dezvoltarii copilului in aceasta perioada de varsta.


Copilul se descopera din ce in ce mai mult pe sine, realizand ca nu este identic cu ceilalti. Tot în aceasta perioada constientizeaza ca propriile actiuni (comportamente) produc anumite reactii in mediul lui de viata sau, altfel spus, avem de a face cu o prima forma de responsabilitate.



Copilul are stari si emotii contradictorii


La inceputul acestei perioade, manifestarile comportamentale sunt nediferentiate si implica stari afective confuze (copilul prescolar rade si plânge in acelasi timp sau rade cu lacrimi pe obraz). Abia dupa 4 ani emotiile devin mai profunde, dispozitiile mai persistente, starile afective sunt inca legate de ceea ce este mai apropiat în sensul de

concret, perceptiv.


Copiii incep sa-si stapaneasca emotiile, incearca sa nu mai plang atunci cand se lovesc. Apare posibilitatea simularii emotiilor (se dezvolta mai ales in activitatea de joc). Aparitia sentimentelor si emotiilor estetice, intelectuale, morale este o caracteristica a acestei varste (sa te porti frumos inseamna sa te comporti corect si invers).


Tot acum copilul poate sa aprecieze prin frumos sau urat anumite trasaturi ale obiectelor, fenomenelor, persoanelor etc. Observam ca cuvantul conditioneaza si dezvoltarea acestui proces psihic. Prin cuvant, in cadrul comunicarii verbale, copilul isi poate exprima bucuria, tristetea, supararea.





Jocul si manifestarea personalitatii




La 3 ani, jocul este inca legat de obiecte si de manipularea lor. 




 
Copilul incepe sa se joace cu mingea, cu tricicleta, cu papusile, iar intre 5 si 6 ani isi manifesta interesul pentru colectii. In joc copilul vine in contact cu ceea ce este nou pentru el (dezvoltarea jocului cu reguli, de-ascunselea, de exemplu). In acest gen de jocuri, el se subordoneaza respectarii regulilor jocului si  relationeaza corespunzator cu ceilalti copii. Intreaga perioada este dominata de aceasta dorinta de joc. Prin joc, copilul afla lucruri despre sine, despre lume, se intristeaza, se bucura, traieste ambitia, sentimentul pierderii, al castigului etc. 


 



Interactiunea parinte – copil… este complexa la aceasta varsta. Problema cea mai importanta care se pune este legata de calea cea mai eficienta educationala in relatia cu acestia. 



Parintii iubitori care reusesc sa ofere caldura, modele pozitive copiilor, parintii care se folosesc in procesul educational de calitatle copiilor si nu de defectele lor, cei care nu “strivesc” personalitatea copilului prin autoritate excesiva au copii fericiti, increzatori in fortele proprii.


Prin aceasta atitudine, ei reusesc sa aiba o comunicare  optima cu copilul, lucru esential in educare. In contrapartida, metodele necorespunzatoare bazate pe autoritate excesiva, pe folosirea pedepsei fizice, pe ignorarea personalitatii copilului determina aparitia comportamentelor agresive, a unei imagini de sine deficitare.


 


Informatii preluate de pe blogul psihologilor Mirela Zivari, Camelia Airinei 


 



 Tu…vei tine cont de aceste informatii? Ai recunoscut in ele comportamentele propriului tau copil?


 

Source link

Psihologie

Ela Crăciun face cea mai mare petrecere pentru băiețelul ei. Tort de 2 metri și intrare liberă!

Published

on

Ela Crăciun face cea mai mare petrecere pentru băiețelul ei. Tort de 2 metri și intrare liberă!

În plus, Ela a pregătit un tort imens, de doi metri înălțime, pe care îl va împărți cu toți invitații. Nicholas va fi și el prezent la eveniment, mai ales că micuțul este adorat de cei care îi urmăresc paginile de socializare ale mamei lui.
„Nicholas a împlinit de curând un anișor, însă am amânat petrecerea aniversară pentru începutul lunii noiembrie, pentru ca să îl sărbătorim într-un alt mod. Am pregătit un eveniment foarte frumos, sâmbăta aceasta, de la ora 16.
Ne vom întâlni în Promenada Mall cu mămicile și copiii care ne urmăresc online și care ne-au spus de atâtea ori că vor să ne cunoască personal. Acolo le voi prezenta și noua mea carte, ‚12 luni fără griji’, pe care am scris-o despre primul an de maternitate cu Nicholas. Vor fi și vedete cunoscute alături de copiii lor, vom avea tombole cu premii, cadouri, dar și un tort imens, de doi metri, ca să ajungă pentru toți invitații. Abia aștept să îl sărbătorim pe Nicholas!”, declară Ela Crăciun.

Ela Crăciun va lansa, în data de 9 noiembrie, în Promenada Mall, cea de-a doua carte a sa, intitulată “12 luni fără griji”. Volumul, primul scris de un blogger din România pe această temă, oferă răspunsuri de la specialiști la 101 întrebări despre primul an de maternitate, venind în ajutorul viitorilor sau proaspeților părinți.
Cartea „12 luni fără griji” parcurge cele mai importante momente din primul an de maternitate, situații prin care trece aproape orice părinte și oferă răspunsuri la 101 întrebări, având la bază informațiile oferite de medici și specialiști din diverse domenii.
Cartea este structurată în 9 capitole:
1. Cu bebe acasă
2. Somnul bebelușului
3. Cu bebe la doctor
4. Alăptarea
5. Diversificarea
6. La psiholog
7. Dezvoltarea bebelușului
8. Cu bebe în vacanță
9. Despre tine, mamă
Cartea „12 luni fără griji” va fi disponibilă pe www.elacraciun.ro și, în curând, în anumite magazine selectate.
Credit foto: Little Sunshine Studio

Source link

Continue Reading

Psihologie

5 lucruri interzise când copilul tău face o criză de furie

Published

on

5 lucruri interzise când copilul tău face o criză de furie

De foarte multe ori părinții consideră în mod greșit că pot explica pur și simplu diverse lucruri unui copil aflat într-o criză de tantrum, iar acesta se va comporta apoi normal. Din acest motiv ajung deseori să li se adreseze pe un ton care depășește nivelul lor de dezvoltare. Află aici și alte lucruri pe care nu trebuie să le faci.
Uneori te poți simți copleșit când vine vorba de calmarea copilului tău. Există o mulțime de recomandări și informații despre ce ar trebui să faci încât este ușor să te simți confuz și nesigur pe propriile tale abilități de părinte. Nu există un regulament universal valabil pentru a fi părinte. Iar singurul expert cu adevărat în creșterea copilului tău ești…chiar tu. Poate fi dificil să ai încredere în instinctul de părinte când copilul tău are o criză de tantrum în mijlocul magazinului. Dar, o parte din transformarea ta în cea mai bună versiune posibilă de părinte este să începi să dezvolți abilități de parenting care combină intuiția, punctele tale forte și valorile tale principale. În acest timp vei ajunge să încerci unele metode care vor funcționa, dar și să le abandonezi pe cele care nu oferă niciun rezultat. Iar pe parcurs vei înțelege ce funcționează cel mai bine pentru familia ta. O parte din descoperirea soluției care funcționează pentru tine este să înveți ce să nu faci când încerci să calmezi o criză de furie a unui copil. Se poate dovedi confuz deoarece o mare parte din sfaturile de parenting se bazează pe ce ar trebui să faci. Află în continuare mai multe.

Source link

Continue Reading

Psihologie

Gest adorabil făcut de un băieţel din America: şi-a invitat toată grupa la tribunal, la procesul său de adopţie

Published

on

Gest adorabil făcut de un băieţel din America: şi-a invitat toată grupa la tribunal, la procesul său de adopţie


Un băieţel din statul american Michigan, Michael, are 5 ani şi recent s-a aflat alături de părinţii săi adoptivi la procesul prin care adopţia sa se finaliza. Dave Eaten şi Andrea Melvin au hotărât să-l adopte pe Michael acum 1 an.

Ziua în care s-a luat hotărârea definitivă în privinţa adoptării lui Michael a fost o zi specială în cadrul. Judecătoriei din Kent, Michigan, fiind cea de-a 23-a ediţie anuală a Zilei Adopţiilor. El a fost cel de-al 36-lea copil adoptat oficial în acea zi, dintr-un total de 37.
Colegii de grădiniţă ai lui Michael au fost primiţi în sala tribunalului, chiar judecătoarea urându-le bun venit. A fost păstrată liniştea deplină când băiatul de 5 ani le-a spus judecătorilor cât de mult îşi iubeşte părinţii.
La un moment dat, copiii au fost rugaţi să se prezinte şi fiecare  a spus ce înseamnă Michael pentru el. De exemplu, unul dintre ei a mărturisit: „Michael este cel mai bun prieten al meu!”.
În timpul discursului lui Michael, copiii stăteau în spatele sălii şi ţineau în mână inimioare de hârtie pe băţ.
Profesoara care i-a însoţit pe elevi a menţionat şi ea că  toţi ţin foarte mult la Michael, că sunt o adevărată familie la grădiniţă, în timp ce Michael însuşi a explicat motivul pentru care a ţinut ca şi ei să-i fie alături în acea zi importantă: „Ştiţi, clasa este pentru mine ca o familie”.
După ce a ieşit din tribunal, Michael a declarat: „Îmi iubesc tatăl!”
Imaginea cu Michael şi cu colegii lui a strâns peste 100.000 de distribuiri pe reţelele de socializare.
Surse: bbc.com, breitbart.com, facebook.com

Source link

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Cele mai populare